BMW E9
BMW’s mooiste coupe
BMW 3.0 CSL
De race-
Om homologatie in Groep 2 te bereiken, moesten minstens 1.000 wagens worden geproduceerd, maar de verkoop van dit al vanaf het begin meer dan DM 30.000,-
De meeste van de in deze vorm 929 keer gebouwde BMW 3.0 CSL kwamen niet in handen van coureurs, maar werden het trotse bezit van sportief geambieerde automobilisten. Zo gebeurde het dat de meeste wagens, die niet voor het circuit waren bestemd, met veel meer comfortdetails werden besteld als was voorzien in de praktische raceversie. Dit betrof vooral de toepassing van normale ruiten en geluidsisolatie. Bovendien bood BMW voor ‘civiel gebruik’ van de 3.0 CSL een zogenaamd ‘stadspakket’ aan. Dat hield in: het comfortabelere standaard onderstel van de CS/CSi coupés, seriebumpers, deuren van staal en een plafondlampje in plaats van het leeslampje op het dashboard voor de inzet bij rallyes. In principe werd elke CSL op maat gemaakt, wat tot een veelheid aan verschillende uitrustingsvarianten leidde.
Onder de BMW 3.0 CSL’s met inspuitmotor bevonden zich ook 500 wagens met rechts stuur voor de export. Elk van deze auto’s was met een luxueus stadspakket uitgerust, zelfs elektrische raambediening, stuurbekrachtiging en de normale motorkapvergrendeling in plaats van de snelsluitingen ontbraken niet. Deuren en kleppen waren bij deze serie echter meestal wel van lichtmetaal.
In juli 1973 begon BMW Motorsport GmbH aan de laatste maatregelen in de evolutie van de 3.0 CSL coupé. Vanaf dit tijdstip kregen de wagens een door een langere slag tot 3153 cc vergrote motor, die nu 206 pk leverde en beschikte over een duidelijk hoger koppel van 29,2 mkg bij 4200 tpm. Bijzonder kenmerk van deze vervolgens in slechts 110 exemplaren gebouwde modellen was de op wens leverbare uitrusting voor de ‘sportversie’. Hier maakten een volumineuze kunststof voorspoiler en zwarte luchtgeleidingsstrips op de voorspatborden duidelijk, om wat voor bijzondere BMW het bij deze 3.0 CSL ging. De koper kreeg verder een pakket meegeleverd dat een beugelachtige dakspoiler en een enorme achtervleugel bevatte. In het gewone wegverkeer (in West-
Tussen juni 1974 en november 1975 werd nog een keer een kleine serie van 57 wagens van dit type gebouwd, daarna eindigde de geschiedenis van de BMW 3.0 coupés.
De drieliter coupés ontwikkelden zich snel tot de succesvolste toerwagen van de jaren zeventig. Fabrieks-
Binnen tien jaar had BMW ongeveer 45.000 wagens van de coupé-
Ze waren zéér belangrijk voor BMW’s populariteit bij de echte autoliefhebbers.